Από το «take or leave it» στο ό,τι θέλει ο πελάτης
Πριν από την κρίση η προχειρότητα και η ευκαιριακή ενασχόληση ήταν σύμφωνα με πολλούς η «αχίλλειος πτέρνα» των ελληνικών εξαγωγών.
Food Expo: Οι εξαγωγές θα συμβάλλουν σημαντικά στην εθνική μας οικονομία και είναι κλάδος με προοπτικές ανάπτυξης. Δείτε σε ποιες χώρες εξάγουμε προϊόντα και διαβάστε τα σημαντικά συμπεράσματα απο τη συγκεκριμένη έκθεση. Οι επιχειρήσεις μας πρέπει να είναι οργανωμένες και ανταγωνιστικές για να μπορέσουμε να διακριθούμε στη διεθνή αγορά!
Όπως παρατηρούν ξένοι έμποροι που βρέθηκαν στη φετινή Food Expo, οι Έλληνες εξαγωγείς είναι πλέον περισσότερο πρόθυμοι να ακούσουν τις ανησυχίες τους και να αναζητούν από κοινού λύσεις για να ξεκινήσουν ή και να διευρύνουν τη μεταξύ τους συνεργασία. «Πριν από την κρίση, οι Έλληνες ήταν πολύ πιο σκληροί στη διαπραγμάτευση… Έθεταν το δίλημμα ή δέχεσαι αυτό που προτείνουμε ή δεν προχωράμε (Take or Leave it). Σήμερα είναι ανοιχτοί να συζητήσουν…», επισημαίνει ο A.J Horner της αμερικάνικης TRIA FOODS.
Μάλιστα, φέρνει ως παράδειγμα μεγάλη εταιρεία παραγωγής προϊόντων τομάτας, η οποία δέχθηκε να επενδύσει στις γραμμές παραγωγής της παρά το ρίσκο που συνεπάγεται, προκειμένου να παράξει τη συσκευασία που ήθελε η εταιρεία του. «Στις ΗΠΑ, η αγορά της εστίασης ζητά μεγαλύτερες συσκευασίες από αυτές που κυκλοφορούν στην Ευρώπη. Τουλάχιστον 10% μεγαλύτερες σε όγκο. Διαφορετικά δεν μπορεί να πουληθεί το προϊόν, ακόμη και αν είναι φθηνότερο ή ανώτερο ποιοτικά και γευστικά», σημειώνει ο κ. Horner.
Την ποιοτική στροφή στον τρόπο που προσεγγίζουν οι Έλληνες τις διεθνείς αγορές επισημαίνει και ο Roney Moallen, της Food & Commodity Products από την Αυστραλία, ο οποίος συνεργάζεται εδώ και πολλά χρόνια με ελληνικές εταιρείες τροφίμων. «Είναι εμφανές ότι μετά την κρίση, οι Έλληνες προμηθευτές αναζητούν πολύ πιο συστηματικά και μεθοδικά να ανοίξουν νέες αγορές και να υπογράψουν νέες συμφωνίες», υπογραμμίζει.
Το μομέντουμ για τα ελληνικά προϊόντα θεωρείται ιδανικό λόγω και της τεράστιας ανάπτυξης του ελληνικού γιαουρτιού (Greek Yogurt), το οποίο λειτουργεί ως πρεσβευτής των ελληνικών προϊόντων και ανοίγει το δρόμο και στα υπόλοιπα. «Υπάρχει μεγάλη εκτίμηση για τα ελληνικά προϊόντα στην Αυστραλία. Θεωρούνται ανώτερης ποιότητας, και πολύ καλύτερα των διάφορων απομιμήσεων που κυκλοφορούν όπως συμβαίνει με τις ελιές Καλαμών», υπογραμμίζει ο εκπρόσωπος της Food & Commodity Products. Επιπλέον, για τους εισαγωγείς από τρίτες χώρες εκτός ΕΕ, επιπλέον κίνητρο αποτελεί η υποχώρηση του ευρώ έναντι του δολαρίου, η οποία μεγαλώνει την ανταγωνιστικότητα συνολικά των ευρωπαϊκών προϊόντων της ζώνης του Ευρώ.
Το μυστικό της επιτυχίας…
Ωστόσο, για να αξιοποιήσουν οι Έλληνες εξαγωγείς τη μοναδική ευκαιρία που παρουσιάζεται εκτιμάται ότι πρέπει να δείξουν μεγαλύτερη αφοσίωση στις εξαγωγές και να αποδείξουν έμπρακτα τη δέσμευσή τους απέναντι στους συνεργάτες τους. Η μακροχρόνια δέσμευση είναι σύμφωνα με τον κ. Moallen, το ένα από τα δυο συστατικά για την επιτυχία στις εξαγωγές. Κάτι στο οποίο συμφωνεί και ο κ. Horner, ο οποίος τονίζει πως θα απογοητευθούν όσοι επιζητούν γρήγορα κέρδη από τις ΗΠΑ σε πολύ σύντομο διάστημα. Αντίθετα, πρέπει να δείξουν υπομονή και επιμονή στην επέκτασή τους στην αμερικάνικη αγορά, προκειμένου να απολαύσουν καρπούς. «Όπως εμείς επενδύουμε στα ελληνικά προϊόντα, διαθέτοντας τους πόρους μας, τις δυνάμεις και το χρόνο μας, θέλουμε και από τον υποψήφιο συνεργάτη μας να δείξει την ανάλογη δέσμευση, πέρα από την παραγωγή αλλά και στην προώθηση των προϊόντων του στην αγορά. Πρέπει να επενδύσει και στη διαφήμιση και προώθηση, ώστε να δημιουργηθεί ζήτηση. Δεν πρέπει να περιμένει πως θα το κάνεις κάποιος άλλος για αυτόν, όπως ο διανομέας», υπογραμμίζει ο κ. Horner.
Το δεύτερο συστατικό είναι η τιμολογιακή πολιτική, η οποία εκτός από σταθερή θα πρέπει να προσαρμόζεται στην εκάστοτε αγορά. «Δεν μπορείς να ζητάς τις ίδιες τιμές που πουλάς στην Ευρώπη, στην Αυστραλία. Δεν μπορεί να δουλέψει αυτό το μοντέλο για όλες τις περιοχές του κόσμου», παρατηρεί ο κ. Moallen, προσθέτοντας οι εξαγωγείς οφείλουν να γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής και να έχουν ευελιξία στις τιμές. Εξάλλου, η τιμή σύμφωνα με τον κ. Bootwala Mohsin, της MB Distribution Limi από την Αγγλία αλλά και τον M. N. Quraishy, Nazims Continental από την Ινδία παίζει καταλυτικό ρόλο σε όλες τις συμφωνίες. Αυτό, όπως σπεύδει να πει δεν σημαίνει ότι θα αποβεί εις βάρος της ποιότητας του προϊόντων. «Έχω προσέξει πως πολλοί προμηθευτές μειώνουν είτε την ποιότητα είτε την ποσότητα των προϊόντων τους, προκειμένου να διατηρήσουν σταθερές τις τιμές τους. Αυτό δεν πρέπει να συμβαίνει», αναφέρει ο κ. Moshin.
Οι Ελληνες εξαγωγείς, πάντως, έχουν κάθε λόγο να αισιοδοξούν και να επενδύουν στην εξωστρέφεια, καθώς οι εισαγωγές της Ε.Ε., οι οποίες απορροφούν το μεγαλύτερο ποσοστό των ελληνικών προϊόντων (βλέπε γράφημα) θα τρέξουν ταχύτερα από ότι οι ευρωπαϊκές εξαγωγές το 2017.
Σύμφωνα με την εκτίμηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι ελληνικές εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών θα καταγράψουν αύξηση της τάξης του 3,6% το 2017 με πρόβλεψη για αύξηση 4% το 2018.
Η ΑΒΕΒΑΙΟΗΤΑ ΤΡΟΜΑΖΕΙ…
Προβληματισμός παρά το ιστορικό ρεκόρ
Οι ελληνικές εξαγωγές μπορεί να ολοκλήρωσαν το 2016 με νέο ρεκόρ εξωστρέφειας (με εξαίρεση τα πετρελαιοειδή), εντούτοις το κλίμα στους κύκλους των εξαγωγέων κάθε άλλο παρά πανηγυρικό είναι. Και ο λόγος είναι η αβεβαιότητα. Όπως δήλωσε πρόσφατα η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη, οι ελληνικές εταιρείες αδυνατούν να κεφαλαιοποιήσουν τις όποιες θετικές ειδήσεις και προϋποθέσεις διαμορφώνονται στην ευρωοικονομία καθώς έχουν να αντιμετωπίσουν και μία σειρά από αγνώστους Χ στο εξωτερικό και την ίδια ώρα, την στασιμότητα στην ελληνική οικονομία, η οποία παραμένει δέσμια της παρατεταμένης αξιολόγησης και διαπραγμάτευσης με τους δανειστές. Υπενθυμίζεται ότι το 2016 εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών, οι ελληνικές εξαγωγές ανήλθαν σε 18,59 δισ. ευρώ έναντι 18,36 δισ. ευρώ του 2015 παρά τις πιέσεις που επανεμφανίστηκαν κατά τον περασμένο Δεκέμβριο, σε ορισμένους κλάδους της οικονομίας.
Πηγή: www.imerisia.gr