Τουρισμός-μελέτη: Πώς θα επιτευχθεί ο στόχος για έσοδα 27 δισ. ευρώ ετησίως
Με προϋποθέσεις, όπως είναι η ανάπτυξη 800 έργων υποδομών από το ελληνικό Δημόσιο, αλλά και άλλων μορφών τουρισμού σε όλες τις περιφέρειες της χώρας, ο ελληνικός τουρισμός στο τέλος της δεκαετίας μπορεί να φτάσει να υποδέχεται ακόμα και 50 εκατ. τουρίστες τον χρόνο, που θα αποφέρουν έσοδα ύψους 27 δισ. ευρώ..
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που έγινε για λογαριασμό του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) από τις εταιρείες Deloitte και Remaco και τα οποία παρουσιάστηκαν στο online συνέδριο του ΣΕΤΕ με κεντρικό μήνυμα «Greek Tourism: Coming Back – Planning Forward», από το 2023, όταν και αναμένεται η πλήρης επιστροφή της τουριστικής βιομηχανίας στα επίπεδα του 2019 (προ Covid), οι αφίξεις από το εξωτερικό μπορούν να παρουσιάσουν μέση ετήσια αύξηση 3,5% μέχρι το 2030.
Επίσης, οι συνολικές διανυκτερεύσεις μπορούν να φτάσουν τα 307 εκατ. το 2030 από 233 εκατ. το 2019 (32% πάνω, με μέση ετήσια αύξηση 4%). Ανοδικά θα κινηθεί και η μέση διαμονή ανά άτομο (6,1 ημέρες από 5,9 το 2019), όπως και τα έξοδα ανά ημέρα διαμονής, με το 2030 να φτάνουν τα 87,9 ευρώ από 76,1 ευρώ το 2019.
Οι άξονες
Σύμφωνα με τη μελέτη, για την επίτευξη του στόχου θα πρέπει να βελτιωθούν οι υπάρχουσες και να αναπτυχθούν νέες υποδομές για την ενίσχυση του βασικού τουριστικού προϊόντος του κλάδου στη χώρα που είναι το Sun & Beach, αλλά και για το yachting, την κρουαζιέρα, τον πολιτιστικό τουρισμό, το City Break και τον συνεδριακό τουρισμό.
Ανάλογες κινήσεις για τα συγκεκριμένα προϊόντα θα πρέπει να γίνουν και για την αναβάθμιση και προώθησή τους, αλλά και για την ψηφιακή τους αναβάθμιση και μετασχηματισμό. Η ανάπτυξη του αγροτουρισμού – γαστρονομικού – αθλητικού τουρισμού περνάει μέσα από την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφορία, την ενίσχυση των δεξιοτήτων και την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ Γιάννη Ρέτσο, «ο τουρισμός απέδειξε για ακόμα μια φορά, στις πλέον δύσκολες συνθήκες, τη μέγιστη συμβολή του στην εθνική οικονομία. Ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός και η δέσμευση όλων των εμπλεκομένων είναι απαραίτητη κι αυτό είναι ακριβώς το σημείο όπου όλοι μαζί -ιδιωτικός τομέας, κεντρική κυβέρνηση και τοπική αυτοδιοίκησημπορούμε να κάνουμε τη διαφορά.
Πιστεύουμε ότι έχει έρθει η στιγμή που ο ελληνικός τουρισμός θα στραφεί από την αυτοσχέδια ανάπτυξη σε έναν πιο προσεκτικό, στοχευμένο και ουσιαστικό τρόπο εργασίας και ευελπιστούμε ότι η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ “Ελληνικός Τουρισμός 2030 – Σχέδια Δράσης” θα θέσει τις βάσεις για εκτενή διαβούλευση και συζήτηση. Για να επανέλθουμε καλύτεροι πρέπει να σκεφτούμε, να μάθουμε, να σχεδιάσουμε το μέλλον με καθαρό μυαλό και ταπεινότητα. Με συνέργειες και συμπράξεις μπορούμε να διαμορφώσουμε την ατζέντα για την πραγματική μεταμόρφωση του τουρισμού και τη μετάβαση στην επόμενη μέρα».
Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, αντιπρόεδρος του ΣΕΒ και διευθύνων σύμβουλος της Chipita, ανέδειξε την αξία της διασύνδεσης του τουρισμού με τους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας σημειώνοντας πως «ο τουρισμός και η ελληνική βιομηχανία είναι δύο κλάδοι όχι απλώς μη ανταγωνιστικοί μεταξύ τους, αλλά συμπληρωματικοί.
Από τη μία, η βιομηχανία κερδίζει καταναλωτές που φέρνει στη χώρα ο τουρισμός και επωφελείται από την αγοραστική δύναμη των απασχολούμενων σε αυτόν. Από την άλλη, ο τουριστικός κλάδος, χάρη στα προϊόντα της βιομηχανίας μας, προσφέρει μια ολοκληρωμένη, μοναδική ελληνική εμπειρία στους επισκέπτες.
Έχουμε, συνεπώς, κάθε λόγο να δουλεύουμε μαζί, για να μεγαλώσουμε ακόμη περισσότερο, ακόμη πιο στέρεα». Από την πλευρά του, ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας σημείωσε: «Η κυβέρνηση αυτή έχει πολιτικά αποποινικοποιήσει το κέρδος και το επιχειρείν και έχει θέσει στο επίκεντρο την προσέλκυση νέων επενδύσεων.
Οι επενδύσεις δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας και φέρνουν έσοδα, επιστρέφοντας μέρος του μερίσματος στην ελληνική κοινωνία. Έχω ήδη υπογράψει τα τεχνικά δελτία που αναλογούν σε 320 εκατ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και τα οποία θα διατεθούν για τη στήριξη του τουρισμού, την τουριστική ανάπτυξη, την εκπαίδευση, την αναβάθμιση των δεξιοτήτων, την ψηφιοποίηση, το τουριστικό μητρώο και άλλες δράσεις. Θα κινηθούμε με τάχιστες διαδικασίες ώστε να είμαστε εντός χρόνου για την απορρόφηση των κονδυλίων και να ξεχωρίσουμε εκείνα τα έργα που θα δώσουν προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν. Είμαστε έτοιμοι, έχουμε ήδη ένα καθαρό πλαίσιο της διαδικασίας, με οργανωμένες δομές και μαζί θέλουμε να χαράξουμε μια κοινή στρατηγική, για μια βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη».
Το παράδειγμα της Βαλένθια
Ο Μιγκέλ Άνχελ Πέρεθ, Brands & Markets Director του οργανισμού Visit Valencia, παρουσίασε το παράδειγμα της Βαλένθια και δήλωσε πως «η Βαλένθια, η επόμενη Smart Tourism European Capital, θριαμβεύει στον τομέα της τεχνολογίας και της διαχείρισης δεδομένων. Μέσω του Smart Date Tourism System, παρακολουθούμε την αεροπλοΐα, τη διαμονή και τη συμπεριφορά των τουριστών, κάτι που μας επιτρέπει να έχουμε μια έξυπνη διαχείριση των επισκεπτών μας. Συνεχίζουμε να αναπτύσσουμε νέα εργαλεία για να ενδυναμώσουμε τις τοπικές τουριστικές επιχειρήσεις μας και να τις βοηθήσουμε να γίνουν πιο αποτελεσματικές».