“Ξεπαγώνει” ο οδικός χάρτης χαλάρωσης των capital controls
Τη συζήτηση για την προοπτική της άρσης των capital controls, ανασύρει η συμφωνία κυβέρνησης – δανειστών για τις μεταρρυθμίσεις και η είσοδος των μέτρων προς ψήφιση στη Βουλή στις 16 Μαΐου.
Βάσει της άριστης ποιότητας των υπηρεσιών μας ο επιχειρηματίας σήμερα μπορεί να ενημερωθεί αξιόπιστα και υπεύθυνα για πολλά σημαντικά θέματα που τον απασχολούν, μέσω της ιστοσελίδας μας!
Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, το θέμα της άμεσης περαιτέρω χαλάρωσης των κεφαλαιακών περιορισμών – οι οποίοι συμπληρώνουν διετία στα τέλη του επόμενου μήνα -, μπαίνει στο τραπέζι σε ρεαλιστική βάση πλέον. Μεθαύριο Τετάρτη, η περαιτέρω χαλάρωση των capital controls θα συζητηθεί στην Εκτελεστική Επιτροπή της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, με τις τράπεζες να επαναπροωθούν συγκεκριμένες προτάσεις στην ΤτΕ.
Η τελευταία φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει στα επόμενα βήματα χαλάρωσης των κεφαλαιακών περιορισμών αμέσως μόλις κλείσει η αξιολόγηση. Προς αυτή την κατεύθυνση συνηγορούν οι κινήσεις σε επίπεδο καταθέσεων που σημειώθηκαν την περασμένη εβδομάδα. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ύστερα από έναν Απρίλιο ο οποίος ήταν σταθεροποιητικός για τις καταθέσεις των τραπεζών, χωρίς απώλειες ή κέρδη, οι τράπεζες είδαν την περασμένη εβδομάδα την πρώτη ουσιαστική θετική μεταστροφή του κλίματος.
Όπως αναφέρουν τραπεζίτες αμέσως μετά τη συμφωνία με τους δανειστές σημειώθηκε επιστροφή μεγάλων καταθέσεων, της τάξεως των δεκάδων ή και εκατοντάδων εκατομμυρίων εκάστη, οι οποίες ήταν τοποθετημένες στο εξωτερικό. Η τάση αυτή, εκτιμούν οι τραπεζίτες, θα συνεχιστεί εφόσον το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης θα άρει τις αβεβαιότητες για το πού βαδίζει η χώρα, ανοίγοντας το επόμενο κεφάλαιο, αυτό των επενδύσεων και των αναπτυξιακών δράσεων.
Στο πλαίσιο αυτό και εφόσον καταγραφεί μείωση του δανεισμού των τραπεζών από τον ELA, θα μπορέσει να “ξεπαγώσει” ο οδικός χάρτης της ΤτΕ για την περαιτέρω χαλάρωση των capital controls έως την πλήρη άρση τους. Προς αυτή την κατεύθυνση οι προτάσεις των τραπεζών περιλαμβάνουν τα εξής:
1) Μετρητά που δεν αναλήφθηκαν κάποια ημέρα ή ημέρες να μπορούν να αναληφθούν σωρευτικά έως του ποσού των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ σε χρονικό διάστημα ενός ημερολογιακού μήνα (από 840 ευρώ ανά δυο εβδομάδες που ισχύει σήμερα).
2) Να επιτραπεί: α) να ανοίγονται νέοι λογαριασμοί όψεως ή καταθετικοί και να προστίθενται συνδικαιούχοι στους ήδη υφιστάμενους ακόμα και εάν δημιουργείται νέος κωδικός πελάτη (Customer ID) από την τράπεζα, και β) να ενεργοποιούνται αδρανείς, κατά την έννοια του Ν. 4151/2013 (Α΄ 103), λογαριασμοί.
3) Να επιτραπεί η ανάληψη μετρητών έως ποσοστού του 60% συνολικά (από 30% σήμερα) από χρηματικά ποσά τα οποία, μετά την έναρξη ισχύος της σχετικής τροποποίησης, θα πιστώνονται με μεταφορά πίστωσης από τράπεζα που λειτουργεί στο εξωτερικό, σε τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων νομικών και φυσικών προσώπων.
4) Να συμπεριληφθούν ρητώς στις ισχύουσες διατάξεις του στοιχείου στ) της παρ. 11 του άρθρου πρώτου της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, και τα μεταφερόμενα από την αλλοδαπή χρηματικά ποσά που πιστώνονται σε λογαριασμούς που τηρούνται σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα και συνιστούν αποτέλεσμα εκκαθάρισης συναλλαγών καρτών πληρωμών (χρεωστικών, πιστωτικών και προπληρωμένων) που έχουν εκδοθεί από φορέα παροχής υπηρεσιών πληρωμών του εξωτερικού (κάρτες πληρωμών εξωτερικού).
5) Να επιτραπεί η αποδοχή και εκτέλεση εντολών μεταφοράς κεφαλαίων προς το εξωτερικό από τράπεζες έως του ποσού των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ ανά κωδικό πελάτη (Customer ID) και ανά ημερολογιακό μήνα με ταυτόχρονo διπλασιασμό του υφιστάμενου μηνιαίου ορίου εγκρίσεων (στα 106 εκατ. ευρώ έναντι 53 εκατ. ευρώ σήμερα).
6) Να επιτραπεί η μεταφορά θεματοφυλακής στο εξωτερικό για υφιστάμενους πελάτες.
7) Να διεκπεραιώνονται απευθείας από το δίκτυο των καταστημάτων των τραπεζών συναλλαγές νομικών προσώπων ή επιτηδευματιών προς το εξωτερικό στο πλαίσιο των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων, που δεν υπερβαίνουν τις τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ η καθεμία, ανά πελάτη, ανά ημέρα, χωρίς την υποχρέωση προσκόμισης σε κατάστημα τράπεζας των σχετικών τιμολογίων και λοιπών παραστατικών και δικαιολογητικών.
8) Να τροποποιηθεί το σημείο iv. του στοιχείου β) της παραγράφου 2 του άρθρου 6 της υπ’ αριθμ. 6/27.7.2016 απόφασης της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών, όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αριθμ. 9/22.9.2016 απόφαση της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών ως ακολούθως: “iv. το ποσό της αιτούμενης μεταφοράς κεφαλαίων στο εξωτερικό, συναθροιζόμενο με το ποσό που ήδη έχει εγκριθεί εντός του μήνα από το σύνολο του τραπεζικού συστήματος της χώρας δεν υπερβαίνει σωρευτικά για τον ίδιο μήνα το 180% της μέγιστης μηνιαίας αξίας των εισαγωγών/ενδοκοινοτικών αποκτήσεων της περιόδου 01/01/2015-31/12/2016”.
Με το ισχύον καθεστώς, όσες επιχειρήσεις είναι νεοσύστατες (έναρξη μετά την 1η Οκτωβρίου 2014) μπορούν να εκτελέσουν μεταφορές κεφαλαίων στο εξωτερικό χωρίς να ισχύει το στοιχείο της ιστορικότητας του 140%. Αντίθετα, όσες επιχειρήσεις δεν είναι νεοσύστατες και είχαν χαμηλές εισαγωγές το περασμένο διάστημα, αναγκάζονται συχνά να καθυστερούν τις πληρωμές τους καθώς δεν πληρούν το κριτήριο της ιστορικότητας του 140%. Αυτό όμως δεν ευνοεί την προσπάθειά τους να αναπτυχθούν.
Πηγή: www.capital.gr